Vai labai bildei ir nepieciešams fotošops?

Varbūt arī tu esi dzirdējusi, ka laba fotogrāfija tiek radīta fotosesijas brīdī un nekāda pēcapstrāde nespēs glābt neveiksmīgi uzņemtu bildi. Un es tam pilnībā piekrītu, tomēr, manuprāt, laba fotogrāfija par lielisku kļūst tieši pēcapstrādē. Tāpēc šoreiz nolēmu nedaudz parunāt par digitālo fotogrāfiju pēcapstrādi, tautā sauktu arī par bilžu fotošopu. Tā kā fotošops ir tikai viena specifiska programma, kurā var veikt pēcapstrādi, tad nolēmu tomēr tekstā saukt to par bilžu pēcapstrādi. Pastāstīšu, ko es domāju par pēcapstrādi, ko es daru pēcapstrādē un parādīšu arī dažus pirms un pēc. 

Kāpēc fotosesiju bildēm ir vajadzīga pēcapstrāde?

Varbūt nedaudz tehniski, bet centīšos ļoti vienkārši. Profesionāli fotogrāfi (lielākais vairums) uzņem bildes tā saucamajā ‘raw’ formātā. Viens no iemesliem, kāpēc fotogrāfi dod priekšroku raw formātam, nevis jpg (kas ir ierastais formāts visiem pārējiem) ir tas, ka raw satur daudz vairāk informācijas nekā jpg. Vairāk informācijas mums ir nepieciešams, lai ar pēcapstrādes palīdzību varētu atgūt bildē to, ko kamera nespēj parādīt, bet mūsu acs spēj saredzēt. Droši vien esi pamanījusi, ka telefonā saulriets ne tuvu neizskatās tik labi, kā dzīvē. Ar raw formātu var pēc tam strādāt tā, lai uz ekrāna redzamais būtu tuvāks tam, ko redzēji dzīvē. Tomēr raw formāta specifika ir tāda, ka ielādējot bildes datorā, krāsas būs diezgan neizteiksmīgas un noteikti ne tādas, kādas tās bija dzīvē. Raw ir kā plika mīkla bez garšvielām. Tā varbūt ļoti laba, bet tikai pievienojot papildu sastāvdaļas sanāks izcila kūka. Ja tev gribas oponēt un teikt, ka tev patika rezultāts, ko redzēji kameras aizmugurē un tas bija bez pēcapstrādes, tad varu teikt, ka tas nebija raw, ko redzēji. Kameras ekrānu var noregulēt, lai tas rāda košākas/neitrālākas krāsas, dažādus zaļā toņus utt. Un tas ir daudz mazāks kā daži telefoni, tāpēc daudzas lietas paliek nepamanītas. Līdz ar to, lai datora ekrānā un uz papīra tu redzētu to skaistumu, ko tava acs uztvēra dzīvē, ir jāpieliek nedaudz darba pēcapstrādē. 

Skatoties uz izcilu bildi, cilvēki bieži vien nosaka: “Šī jau noteikti apstrādāta!”. Parasti šim teikumam nāk līdzi diezgan negatīva noskaņa. Tomēr manā skatījumā pēcapstrāde nav nekas nosodāms. Mūsu acs spēj redzēt daudz vairāk kā digitālā kamera, tāpēc pēcapstrāde ir veids, kā parādīt to, ko fotogrāfs redz dzīvē, parādīt sajūtas un, ja nepieciešams, arī radīt savu realitāti. 

Kas ir krāsu korekcija?

Varbūt esi redzējusi dažus fotogrāfus rakstām, ka atdod bildes krāsu korekcijā, bet citi raksta, ka atdod autora pēcapstrādē. Kāda tad ir atšķirība? 

Krāsu korekcija ir līdzīga kā Instagram filtrs, ko piemēro visai bildei. Katrai fotosesijai lielākoties ir citi gaismas apstākļi, cilvēkiem ir dažādi apģērbi, dažāds āds tonis, līdz ar to katrai fotosesijai (un dažādās vietās, laikā un apģērbā fotografētai vienai fotosesijai) būs nepieciešama nedaudz savādāka krāsu korekcija, kas prasa laiku un trenētu aci, lai bildes izskatītos vienoti. 

Kas ir autora pēcapstrāde?

Te nu viss ir atkarīgs no fotogrāfijas. Papildus krāsu korekcijai, tās var būt noņemtas dažas detaļas bildē, pieliktas detaļas, mainītas krāsas atsevišķām lietām vai bildei kopumā, retušēti ādas nelīdzenumi, paspilgtināti gaismu/ēnu efekti un jebkādas citas lietas, kuras fotogrāfs uzskata, ka ir nepieciešamas, lai bilde iegūtu autora neatkārtojamo stilu. Un tieši te labas bildes pārtop par lieliskām. 

Kā es apstrādāju bildes?

Veicu gan krāsu korekciju, gan autora pēcapstrādi. Mans personīgais viedoklis ir tāds, ka atdot bildes bez krāsu korekcijas un autora pēcapstrādes ir kā iedot klientam suši sastāvdaļas, bet pašu suši nepagatavot. Apēst jau var, bet bauda slēpjas pavisam citur.


Attlēls pa kreisi: krāsu korekcija un autora pēcapstrāde
Attlēls pa labi: attēls no kameras

Ja tas ir portreta tuvplāns, es noslēpšu detaļas, kas nepievieno portretam papildu vērtību vai lietas, kas ir šodien, bet vairs nebūs pēc nedēļas. Piemēram, tās var būt pumpas, skrāpējumi, zilumi. Lai arī ļoti daudz ko var nomaskēt ar labu make-up, tuvplāna bildē tāpat būs nepieciešama papildu apstrāde. Rētas un tādu skaistumu kā izteiksmīgus vasarraibumus neaiztieku, ja vien cilvēks man to specifiski nelūdz. Āda tuvplānā prasa papildu apstrādi, jo dzīvē  mēs daudzas lietas nemanam, bet bilde izceļ visu. Retušēšu arī neveiksmīgi nokritušu šķipsnu, ja tā emociju un sejas izteiksmes ziņā ir labākā bilde. Bet vispārīgi centīšos nofotografēt tādu, kurai vajadzīga vismazākā pēcapstrāde. 


Attlēls pa kreisi: krāsu korekcija un autora pēcapstrāde
Attlēls pa labi: attēls no kameras

Ja tas ir portrets dabā, kur uzsvars tiek likts arī uz apkārtni, ne tikai cilvēku, tad papildu piestrādāšu pie perspektīvas radīšanas bildē – izcelšu gaismu, kur tā ir bijusi, kā arī izcelšu detaļas ēnās vai tieši otrādi, tās noslēpšu, ja tas piedien attiecīgajai bildei. Noņemšu arī objektus, kas man traucē, bet kurus nebija iespēja noņemt fotosesijas brīdī.

Ir arī brīži, kad nepieciešams no divām vai vairākām bildēm salikt vienu. Iemesli tam var būt dažādi. Parasti ar to neaizraujos, bet dažkārt tas ir nepieciešams. 

Manuprāt, bildes pēcapstrāde ir radoša nodarbe, lai es spētu izcelt to, ko redzēju fotosesijas mirklī. 

Vai es samazinu cilvēka izmēru pēcapstrādē?

Ļoti daudz var panākt ar pareizu pozu, kadrējumu un gaismu. Tās ir tās lietas, ar ko strādāju. Izdarot visu pareizi, samazināt lietas nebūs nepieciešams. Jebkuru cilvēku var nofotografēt skaisti, jāmāk tikai atrast pareizais rakurss un jāredz laba gaisma. 

Vai make-up un matu sakārtojumam ir nozīme pēcapstrādē?

Jā, labs make-up un veiksmīgi ieveidoti mati krietni samazina pēcapstrādē pavadīto laiku, kas noteikti ir mans mērķis. Vienmēr iesaku fotografēties ar make-up. Fotosesija ir arī sevis lutināšanas process, ne tikai skaistais gala rezultāts. Manuprāt, ir ļoti patīkami, kad tevi lutina ar make-up, matu sakārtojumu un pēc tam ar fotosesiju, tas ir sava veida SPA. Protams, ir atsevišķas sievietes, kuras vēlas būt pilnībā bez kosmētikas, kurām patīk kā viņas izskatās bez kosmētikas un vispār jūtas ļoti labi savā ādā. Ja tas ir par tevi, tad arī tā ir opcija. Tomēr arī šajā gadījumā iesaku dabīgu matu sakārtojumu. Instagramā mēs redzam sievietes, kas ir it kā tikko pamodušās, bet izskatās ideāli. Realitātē neviena no mums nepamostas ar nevainojamu matu sakārtojumu. Varbūt pavisam nedaudz, bet ir nepieciešams sevi sagatavot fotosesijai.

Vai man teikt fotogrāfam, ko es vēlētos retušēt?

Noteikti! Ja tu izteikti šķielē un vēlies, lai bildēs tas nebūtu redzams, ja tev ir rēta, kuru tu vēlies paslēpt, vai jebkas cits, no kā tu vēlies atbrīvoties fotogrāfijās, pasaki to fotogrāfam. Fotogrāfam var neienākt prātā, ka tā ir lieta, ko tu vēlies izmainīt, jo katrai no mums ir pavisam cita pasaules uztvere.

Tev ir papildu jautājumi par fotosesijas bilžu pēcapstrādi? Droši raksti komentāru un es centīšos atbildēt! 🙂

Jana Land ir portretu, ģimenes un bērnu fotogrāfs. Dod man ziņu, lai varam kopā radīt tavu sapņu fotosesiju un tu iegūtu skaistākās bildes, kādas tev ir bijušas!